Székhely: 5100 Jászberény, Rákóczi út 53. Bejárat: Jászberény, Sportpálya út felől
tel: +36 57 404 200  +36 57 404 201 e-mail: szent.istvan.jaszbereny@gmail.com

     
Kiállítási meghívó, Garai Kyra 10. oszt – Angyal kollázs

2023. október 25-én A Szent István Sport Általános Iskola és Gimnázium Iskolagalériájában Isteni szín-játék címmel nyílt kiállítás a Vizuális tehetséggondozó szakkör és fakultáció valamint 7-12. osztályos tehetséges diákok alkotásaiból.
30 kiállító diákunk: Bécsi Sára Panna 10. A, Belányi Anna 12. A, Boros Bori 10. A, Brindzik Bianka 10. A, Csikós Réka 11. A, Demeter Zorka 9. A, Finta Fanni 12. A, Garai Kyra 10. A, Guglielmi Ester 10. A, Hudra Nóra 7. A, Kaszab Noémi 9. A, Kátai Amira 9. A, Kis Evelin Éva 11. A Kis Nóra 10. A Kovács Lili Georgina 9. A Lázs Olivér 10. A, Madarász Fruzsina Anna 12. A, Major Melinda 10. A, Molnár Máté 10. A, Muhi Dóra 7. A, Német Hanna 12. A, Pál Zsófia 10. A, Sebők Atilla 7. B , Sólyomi Bence 9. A, Sóskuti Nikol 12. A, Szécsi Anna 12. A, Sziráki Tamara 10. A Tóth Réka 9. A, Tugyi Eszter 10. A, Zsombók Debóra 12. A
A kiállításon Stelkovicsné Kreuter Anikó igazgatóhelyettes köszöntötte a vendégeket. Dr. Tóth Tibor az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Mozgóképművészet és Kommunikációs Intézet docense nyitotta meg a kiállítást. Kugler Erika részletesen beszámolt az iskolában folyó vizuális tehetséggondozó munkáról, a tehetséges diákok eredményeiről, a kiállított alkotások létrejöttének folyamatáról, a tanári-tanulói munkákról.

 

Dr. Tóth Tibor Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Mozgóképművészet és Kommunikációs Intézet docensének kiállításmegnyitó beszéde:

Kedves Kollégák, Diákok, Vendégek!

Kugler Erika szakmai munkáját viszonylag régóta ismerem. Személyében olyan szakembert ismertem meg, aki szakmailag mindig magas színvonalon gyakorolja hivatását, a vizuális kultúra tanítását. Ennek szinten tartása a Tanártól folyamatos megújulást, tájékozódást, a szűkebb tágabb környezetben lezajló változásokra fordított figyelmet követel meg, mert csak így lehetséges az oktatás-nevelés összekapcsolása a gyakorlati élettel.
Munkájában azt képviseli, hogy lényegében egy tőről fakad a tudomány, a művészet és a tanítás. Mindhárom területen nagy szerepet kap: a megfigyelés, a folyamatos tapasztalatszerzés és tájékozódás, a tanulás, majd, a cél ismeretében, a figyelem irányítása érdekében végzendő szelekció, vagyis a pontos kiemelés és elhagyás. Ha ezt jól végezzük, akkor ennek révén születhetnek meg a mások számára is jelentést tartalmazó műalkotások, elérhetők a világ jobbá tételét szolgáló tudományos eredmények, teljesülhetnek az egyén boldogulását is segítő, de a társadalmak számára is fontos pedagógiai elképzelések.
Az itt kiállított munkákat látva az első benyomásaim a következők voltak:
   -   komplex művészeti felfogás,
   -   integráció más tudományágakkal, beleértve a műszaki tudományokat is,
   -   a képzőművészeti alkotások elemzésének, feldolgozásának nem megszokott formái,
   -   a művészet személyiségközpontú megközelítése,
   -   az egyéni elképzelések szabadsága és a kötött megjelenítési formák együttes jelenléte,
   -   megalkuvást nem tűrő mívesség, precízség.
Ezek önmagukban is nagy jelentőségű szakmai elvárások.
A komplex művészeti felfogással hozzájárulhatunk a világ egy és oszthatatlan mivoltának képviseletéhez, a művészet területei összefonódásának megértéséhez, hiszen nincsenek átjárhatatlan határok pl. film és festészet és az irodalom, vagy szobrászat és építészet között. Vagyis: a dolgok nem egyszerűsíthetők le igenekre és nemekre.
De az említett komplexitás körébe kapcsolhatók a művészetek és tudományterületek közötti integráció is.
Nem vitatható el a műalkotások akár terápiás hatása, ön- és másokat gyógyító jellege sem, akár mi hozzuk létre a művet, vagy épp befogadjuk azokat.
És a munka világában elég hamar szembesülünk a vizualitás szinte mindenre kiterjedő jelentőségével is. A termelésben nincs olyan terület, amelyre a vizuális kultúra valamely szegmense ne vonatkozna.
A kiállítás ebben az iskolában, a vizuális téren folyó tehetséggondozást szolgáló foglakozások, a Mesterprogram keretében készült anyagból tevődik össze, amely anyag létrejötte több nemzetközi programhoz vagy módszerhez is köthető: ezek az ún. AMASS, és a STEAM módszer.
Az AMASS nemzetközi program lényege: „a multidiszciplinaritás, a tudományágak széles területének figyelembevétele, a részvételen alapuló megközelítések révén, a szolgáltatástervezés területéről származó gyakorlati módszerek alkalmazása, a művészet társadalmi kihívások kezelésében játszott szerepének feltárására.” Módszerét tekintve program: a határterületeken történő cselekvés, a kategóriák feloldása.
A STEAM – módszer hasonló tartalommal bír. A mozaikszó elemei magyarul: a tudomány, a technológia, a mérnöki tudomány, a művészet és a matematika angol kifejezéseinek kezdőbetűiből áll össze.
Az a tapasztalatom, hogy az ilyen és ehhez hasonló programok az intézményekben, többnyire mindenhol, megpezsdítik az adott szakterülethez kapcsolható életet, de a legtöbb iskolában a cselekvési kedv a program elmúltával visszaesik, rosszabb esetben el is hal, tartósan nem integrálódik a helyi folyamatokba. Ebben az iskolában nem ez a helyzet, mert akárhányszor módom nyílt arra, hogy betekinthetek az itt folyó vizuális nevelés menetébe, magas színvonalú gyerekmunkákkal, alkotásokkal találkozom. Minden alkalommal érződik a következetesség, és, gyakran a projektek céljai között szereplő célokat, módszereket megelőző, újító hozzáállás. Érzékelhető egy biztos, a projektektől függetlenül is létező, szakmai befoglaló forma.
A kiállított munkákból leolvasható, hogy itt a diákok nem végrehajtó szerepre vannak kárhoztatva, hanem értő módon, partneri szerepben vesznek részt a folyamatban. A képek a maguk kategóriájában nagyon komoly minőséget képviselnek, akár a tanulmányokat, akár a műelemzéshez köthetőket vagy az illusztrációkat vesszük alapul.
A kiállított munkák messze túlmutatnak olyan fals értelmezéseken, amelyek a vizuális kultúra témakörét az öncélú, örömködő-művészkedéssel azonosítják, és elnéző legyintéssel viszonyulnak hozzá.
A képek láttán egyértelmű, hogy a vizuális kultúra nyújtotta lehetőségek tárháza milyen gazdag, ha találkozik a jó Tanár, az érdeklődő Diák, és ezt az együtt állást támogatja az adott Iskola is.
Gratulálok az alkotó Diákoknak, a folyamatot vezénylő Tanárnak, és az ennek teret adó Iskolának!
Köszönöm a figyelmüket!

 

Kugler Erika kiállításmegnyitó beszámolója az iskolánkban folyó vizuális tehetséggondozó programról

Szeretettel köszöntöm a kedves Vendégeket, a kiállító Diákokat és Szüleiket, Hozzátartozókat, Kollégáimat!

Nagyon köszönöm Dr. Tóth Tibor tanár úrnak az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem docensének, hogy megnyitotta és méltatta kiállításunkat.
A kiállított alkotásokat 30 diák készítette. Elsősorban a Vizuális tehetséggondozó szakkör és fakultáció diákjainak alkotásaiból válogattam, de szép számmal szerepelnek a kiállítás anyagában a 7-12. osztályos nem szakkörös diákok munkái is.
Időben a tavalyi tanév, a nyári érettségi előkészítő, és az idei tanév produktumait láthatjuk.
A mesterprogram 2021-25 a Vizuális kultúra- természettudományok/matematika – művészetterápia témákat integrálja. A tavalyi évig a matematika, természettudományra helyzetem a hangsúlyt az AMASS pályázat keretében. STEAM –eket valósítottunk meg. A továbbiakban is része a rajznak a geometria (főleg építészrajz), de a „művészetterápia műelemzéssel” témakör nagyobb hangsúlyt kap, jobban odafigyelek a szabadrajzokra, azok genezisére. A műelemzéseknek is ez a megközelítése (a mű keletkezése, kontextusa). Néhány rajzdiagnosztikai módszerrel műalkotásokat elemzünk először szóban, majd újra alkotással, manuális munkával.
A tehetséggondozó szakkör munkája 6 nagy területre épül:
   1. Geometria (sík-tér-ábrázoló)
   2. Természetrajz
   3. Kreatív gyakorlatok - képzőművészeti/kézműves/digitális technikák
   4. Tervezés – STEAM-ek (valós élethelyzetekhez kötött problémák megoldása)
   5. Műelemzés, műfeldolgozás
   6. Szabadrajz - alkotásterápia- játék – feszültséglevezetés
Cél az értékteremtés, az életpálya megalapozása.

Jól látszik, hogy az alkotások nem egy koncepció köré épülnek, hanem több projekt, feladat produktumai, de mégis van bennük egységesség.
1. Tanulmányok: csendéletek, természettanulmányok (monokróm és színes technikákkal), melyek részei lesznek az érettségi/felvételi portfólióknak – E kiemelkedő alkotások készítői az érettségire és felvételire készülő Sóskuti Nikol, Belányi Anna, Madarász Fruzsina 12. A osztály
Szeretném kiemelni Sóskuti Nikolt, aki az elmúlt nagyon rövid időszakban meghökkentően sokat fejlődött, az itt látott munkáit 2023. március és 2023. október között készítette. Eredeti kifejezésmódja messziről felismerhető, mely megnyilvánul látásmódjában, technika- és eszközhasználatában egyaránt. Nikol a múlt tanévben 1. helyezést ért el a Szenti Ernő megyei rajzversenyen. Gratulálunk neki még egyszer.
Az érettségi mellett több diák szeretne művészi pályán továbbtanulni, Nikol, Anna és Fruzsi egyaránt.
2. Térábrázolás: építészrajzos feladatok, melyek az építész, formatervező alkalmassági vizsgára készülő diákok feladatai. Ezek a vizuális kultúra és a matematika geometria részének határterületei (az elmúlt két évben az AMASS projekt keretében alsóbb évesekkel is végeztük). – A kiállított munkák Finta Fanni, Sziráki Tamara, Major Melinda, Zsombók Debóra rajzai.
3. Grafikus feladatok: könyvborító tervek, irodalmi műillusztrációk Dante Isteni színjátékához – Sóskuti Nikol, Belányi Anna, Csikós Réka, Kis Evelin Éva alkotásai.
E témáról egy kicsit bővebben is mondok néhány szót, mivel ez a projekt volt a kiállítás névadó címe, de nem nagyképűségből fakadt, inkább játékosságból olyan „Istenien színes játék”. Illetve egy történetből, amikor Stelkovicsné Kreuter Anikó tanárnő megjelent egy nagy bordó bársonykötésű könyvvel, Dante Isteni színjátékával, és a kezembe nyomta, hogy ő már minden megpróbált, hogy e nem könnyű műről tanítson, de hátha én is tudok vele valamit kezdeni, hogy képe legyen a gyerekeknek róla. Hát, kép az lett, szebbnél szebb grafikák. Dali sorozatát illetve Gy. Szabó Béla fametszeteit tanulmányoztuk, végül az utóbbinál maradtunk... A feladat úgy szólt, hogy a műillusztrációkat ki kell egészíteni személyes képi elemekkel, motívumokkal, mondanivalóval. A rajzokat visszanézve kiderült, hogy a gyerekeknek van képe a műről, sőt, mi több nagyon érzékeny részletekre is felfigyeltek, és nagy hangsúllyal, tustintával, szabadkézi grafikával kifejezően megjelenítették, belerejtve saját magukat is. Kiemelem Sziráki Tamara 10. osztályos diákot, aki az egyik grafikus virtuózunk. Az egyik legnehezebben feldolgozható látomásos kép, amikor a keresztre feszített Krisztus mint isteni lény lába belelóg a képbe (szögekkel átszúrva), és körülötte könyörtelenül vibrál a levegő, az emberek eltörpülnek a jelenségtől, az egyik a magasba néz redőző köpenyének hátán csillagok; a másik fekete csuhában lefele néz szégyenkezve, elfordul a látomástól. Tamara tustollgrafikájából nagy erővel tör át a lényeg, mert Tamara a maga csendes természetével nagyon érzékenyen figyel, és nagyon expresszíven rajzol.
Másik virtuózunk Sóskuti Nikol, aki elgondolkodtató megoldást készített. Az eredeti képen a mű két szereplője a csillagokat és a Hold szerű gömb alakzatot figyelik. Nikol saját arcát rejtette a gömb alakzatba, és ő néz szembe, mint transzcendens alak a szereplőkkel. Mintha ő lenne a Teremtő. Nikol jó úton halad a teremtés felé, ha végig nézzük az alkotásait! Kis Evelin is ezt a képet választotta vicces megoldással. A Hold gömb alakzatát arra használta, hogy a szemüvegét feltéve kíváncsian, egy nagy kör alakú lyukon „bepillant” a műbe afféle külső szemlélőként.
Belányi Anna Beatricét jelenítette meg, kiemeléssel hangsúlyozta a nő alakját a többi részletet elhagyva. Csikós Réka szebben megoldotta tustechnikával a feladatot, mint az eredeti metszet alkotója, Gy. Szabó Béla. Témája, amikor Dante találkozik a szellemlényekkel.
Közben Sólyomi Bence is adott egy tőle különös képet, Venom és társait. Nagyon meglepődtem, hogy csendes, szerény, jó tanuló létére megjelenik egy ilyen nagy habitusú, erős, jó rajztudást igénylő rajzzal. Ha csak magában nézi az ember az alkotást, a film jut róla az eszébe, de én nem láttam a filmet (csak amit Laci fiam küldött mutatóba, hogy tájékozódjak némileg a témáról, de ez is épp elég volt…). Befolyásolatlan aggyal úgy éreztem, főleg Venom két arca szoros kapcsolatban van az Isteni színjáték illusztrációkkal, Venom is egy pokoli jelenség, afféle modern pokol. A szörny erős tollgrafikája, a kékes, lilás színek, kapcsolódnak a Dante sorozat tussal, tollal készített illusztrációihoz. Venom Dali bajuszos teltvörös társa pedig bevonzotta a teltszínű, vöröses Matisse tanulmányokat, amelyeket szintén 9-esek készítettek. Kovács Lili, Tóth Réka, Kátai Amira, Demeter Zorka. Ez az Isteni szín-játék cím története.
4. A képzőművészeti művek elemzéseinek anyaga lényegében belépés a művekbe, azok újra alkotásával, parafrázisok készítése, a kép kiegészítése, vagy csak egyszerűen „lemásolása”, hogy beleéljük magunkat a művész állapotába, megtapasztaljuk az alkotás indítékait.
     A biblikus Keith Haring, amely a 10. osztályosok közös alkotása.
     Henri Matisse tanulmányok (stilizálás problémaköre), mely a 9. osztályosok festményei.
     Illetve néhány reneszánsz tanulmány…
A műelemzések kapcsán a diák rájön (remélem), hogy az absztrakció nem áll tőlünk olyan távol, mint gondolnánk. Mihelyt kibillen az ember nyugalmi állapotából, már deformálódig a forma. Ezek a deformációk adják a művek személyességét, sugallják az érzéseket, hangulatokat, állapotokat. Érdemes feltenni a kérdést: „Milyen sebességgel, milyen nyomatékkal rajzolt a művész?” Ezáltal rávilágítunk a belső feszültségekre. „Mit éreznél, ha belebújnál az ábrázolt személy bőrébe?” Hajlamos az ember csak a képet látni, de a kép keletkezésének kontextusát nem. Modellt ül a személy, de figyelmen kívül hagyjuk, hogy a festő szemben ül a modellel és kommunikálnak… Találgatjuk Mona Lisa rejtélyes mosolyát (Giorgio Vasari történetíró elmeséli, hogy Leonardo zenészeket és költőket hozatott, hogy a hölgy ne unatkozzon modellülés közben. Már ez is magyarázhatja a mosolyt, mindenféle pszichoanalitikus elemzés nélkül is. Fontos az alkotás közbeni pszichés folyamatok megfigyelése. A műelemzés és művészetterápia határterületek. Ti itt mindannyian tapasztaljátok, hogy a rajzolás számotokra öröm forrása, terápia. Nem kell elmagyaráznom, hogy a tanár egy kicsit terapeuta is. (És időnként kell egy kis áramszünet is az alkotáshoz, hogy leváljatok a gépanyáról. A jászberényi nagy áramszünet utáni reggelen több gyerek megjelent a rajzteremben hóna alatt pályaművekkel, befejezett rajzokkal, mert unatkoztak gép nélkül és elemlámpa mellett elkészítették a rajzokat).
5. Henry Moore szobrainak tanulmányozása is műelemzés csak 3D-ben. A szobrokról kapott fotók kétdimenziós síkképek. Ezt kell a diáknak elképzelnie három dimenzióban. Ezt segítette az alábbi feladat: a fotó grafikus lerajzolása után mentális forgatással még két rajzot kellett készíteni a tanulóknak két másik elképzelt nézetből. Mivel nem tudjuk, milyen a szobor hátulról, oldalról, adott egy szabadságot a feladat a képzeletnek. A több nézőpontú rajzokból végül szobrot kellett faragni hungarocellből. A legjobb alkotásokat készítő tanulók: Zsombók Debóra, Sóskuti Nikol, Szécsi Anna, Finta Fanni, Németh Hanna munkái. A feladat része volt az Európai Unió HORIZON2020, SC6-TRANSFORMATIONS-2018-2019-2020 című kutatási program feladatainak. Társadalmi kihívások és a művészetek című alprogramja
keretében, a 870621. számú pályázati téma: Acting on the Margins: Arts as Social Sculpture (AMASS) – Az anyag kiállításra került Máltán, Lappföldön… és megjelenik több hazai és nemzetközi publikációban.
6. Európai mobilitás pályázat, Közlekedő Petőfi tematika egyik pálya műve Sebők Atilla 7.B osztályos tanuló alkotása. Festmény és kisplasztika együtt, melyet az első magyar gőzmozdony (Derü a neve) inspirált, melyen Petőfi is utazott. Atilla nemcsak síkképben akarta megjeleníteni a témát, nagyon szeret modellezni is. Különféle anyaghasználattal kísérletezik a tanórákon is.
7. Kiemelkedők a szabad alkotások, amelyeket beépítettem a kiállítás kontextusába Hudra Nóra és Muhi Dóra 7.A osztályos tanulók olajfestményei. Érdemes odafigyelni a szabadrajzokra, és azok keletkezésének indítékaira, főleg, ha erős egyedi színezettel bírnak. Pl. sok tanítványom nagyon szeret kliséket, animákat rajzolni, amelyből igyekszem őket tovább lendíteni. Viszont az ilyen egyedi alkotói folyamatokat, mint amit Hudra Nóri 7.A osztályos diáklány produkált olajfestményeivel, meg kell erősíteni, hagyni kell kibontakozni. A művészet pont erről szól, hogy az ember kiírja, kifesti, kicsengeti magából az őt foglalkoztató problémákat, történéseket – lekommunikálja a veleszületett és rátanult, fejlesztett eszközeivel…
Kárpáti Andrea professzor asszony a mesterprogram szakmai partnere (Budapesti Corvinus Egyetem) sajnos nem tudott eljönni, de sok értő közönséget kívánt nekünk a mai napra, és mindez megvalósult nagy örömünkre. Köszönöm, hogy ilyen sokan megtisztelték, segítették rendezvényünket: szülők, iskolavezetés, kollégák.
Még egyszer szeretettel gratulálok a kiállító Diákoknak a kiállításhoz!
Ezennel a kiállítást megnyitjuk.


Stelkovicsné Kreuter Anikó igazgatóhelyettes köszönti a vendégeket

 
Dr. Tóth Tibor Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Mozgóképművészeti Kommunikációs Intézet docense megnyitja a kiállítást.

 
Kugler Erika részletesen beszámolt az iskolában folyó vizuális tehetséggondozó munkáról, a tehetséges diákok eredményeiről, a kiállított alkotások létrejöttének folyamatáról, a tanári-tanulói munkákról.

Bázisiskolai program

Helyszín: Szent István Sport Általános Iskola és Gimnázium, Iskolagaléria, 5100 Jászberény, Rákóczi út 53.
Időpont: 2023. március 20 (hétfő) 14:00-15:30
A programot vezette: Kugler Erika, vizuális és környezetkultúra, mesterpedagógus
Célcsoport: vizuális kultúrát tanító tanárok, hallgatók
Munkaforma: kiállítás, előadás, szakmai konzultáció és műhelymunka személyes részvétellel.
Bemutatott jó gyakorlat célja
Tanulóknak: Életszerű gyakorlati problémák megoldása.
Pedagógusoknak: A STEAM modell megismertetése egy konkrét, komplex gyakorlati probléma feldolgozásán keresztül; A fenntartható fejlődés témakör feldolgozásának egy lehetősége; Mesterprogram 2021-25. bemutatása.

A program témája
A HORIZON 2020 EU pályázat, AMASS projekt keretén belül iskolánkban a vizuális kultúra és a természettudományok, matematika határterületei kaptak nagy hangsúlyt főleg 5-6. osztályban (az idei évben 7. évfolyamon is). Az alapozó gyakorlatok után komplex, életszerű projekteket valósítunk meg. Egyik nagy projektünk a Fenntartható élet, Ökofalu - vizuális projekt. Az építészeti projekt előzményeként természettudományos ismereteket dolgoztunk fel, hogy a tanulók megértsék, mit jelent az ökológia, az ökoszisztéma, a fenntartható építészet, az ökoház, az ökokert, a biokertészet, permakultúra fogalma. Vizsgáltuk a hagyományos építészet természethez való viszonyát az őskortól napjainkig. A diákok kertes családi ház, farm makettjét készítették el csoportmunkában, amelynek különböző részfeladatai kerültek bemutatásra a tervezés fázisain keresztül a megvalósításig. Az elkészült terepmakettek az Iskolagaléria kiállításán jelenleg is megtekinthetők.

Bemutatkozás az 5. Művészetpedagógiai Konferencián

2022. május 26-27-én az Eötvös Lóránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Karán, Budapesten 5. alkalommal rendezték meg a Művészetpedagógiai Konferenciát.
Az idei konferencia címe, koncepciója: A művészetpedagógai múltja és jelene – Reformpedagógia, életreform, gyermekkultúra
A konferencián beszámoltak munkájukról a HORIZONT 2020 AMASS Projektben dolgozó kutatótanárok, Prof. Dr. Kárpáti Andrea kutató csoportja. Iskolánkban 3. éve zajlik az AMASS Projekt megvalósítása 5-6. évfolyamon, melyet Kugler Erika mestertanár valósít meg. A művészetpedagógia alapú programban különös hangsúlyt kap a matematika és vizuális kultúra határterületeinek integrációja, és a tanulási hátránnyal vagy mentális problémákkal küzdő tanulók megsegítése. A pedagógiai program a vizuális kultúrát, matematikát tanítók és az iskolapszichológus együttműködésével történik (Móczó Erika, Pestiné Járomi Edit, Tóth Ildikó, Hajnal Anikó).
A program tapasztalatainak megosztására 2022. május. 27-én A művészet ereje: Vizuális nevelés programok a szociális és tanulási hátrányok leküzdéséért című szimpózium szekcióülésén került sor.
Az előadó: Kugler Erika; az előadás címe: Matematika, informatika és vizuális nevelés szinergiája egy STEAM alapú pedagógiai programban.
Honlap http://mpk.elte.hu/

Az előadás tartalma a mellékelt PDF dokumentumban.

Kugler Erika: Matematika és informatika képességfejlesztés a vizuális és művészeti nevelés eszközeivel, Tanulási nehézségekkel és/vagy mentális problémákkal  küzdő, jó vizuális képességű tanulók képességfejlesztése és tehetséggondozása című mesterprogram 2021/25.
A pályázat címe: Acting on the Margins: Arts as Social Sculpture (AMASS) - Művészetpedagógia a társadalom perifériájára sodródottakért HORIZON2020

Iskolánkban 2020. február óta egy Európai uniós pályázat keretében történik a mesterprogram megvalósítása. A 6.A és a 6.B osztályokban valamint a rajzszakköri munkában meghatározó jelentőségűek a pályázat elvei, mely elsősorban a matematikai képességeket támogatja meg a vizuális művészeti nevelés eszközeivel. A pályázat AMASS projektjének egy éves összefoglaló anyagával iskolánk is részt vett a Máltai Egyetemen megrendezett AMASS művészeti nevelés konferencián. Acting on the Margins: Arts as Social Sculpture (AMASS) https://www.um.edu.mt/educ/ourresearch/amass
A kiállítási anyag elsősorban a 6.A és 6.B osztály tanulóinak produktumai. Háromdimenziós szobrászati munkákból iskolánk 7 rajzszakkörös tanulójának alkotásai is beválogatásra kerültek. Az integrációs programot írta és megvalósította Kugler Erika vizuális és környezetkultúra szakos tanár. A pályázat, koordinátora, a szövegeket angolra fordította Proff. Dr. Kárpáti Andrea, a Corvinus Egyetem tanára. A máltai konferencia online kiállítási anyaga ezen a linken megtekinthető.  A magyar anyagok az utolsó, negyedik térben láthatók (balra zöld nyíl). https://www.thinglink.com/video/1527946780191227905

A hungarocell szobrok készítői
6.A Zombori Zita
6.A Nagy Erika   
8.C Bécsi Sára Panna
10.A Sóskúti Nikol
10.A Szécsi Anna
10.A Finta Fanni
11.A Szabó Zita

 MATHEMATICS THROUGH ART developing spatial skills and digital literacy through visual arts education


A címlapon:
Szent István király (Urbán Orsolya munkája)

Szeretettel meghívjuk az

NTP-MŰV-18 - 0020 jelű
„Szent István” projekt – Iskolánk százéves centenáriuma alkalmából” című projekt

keretében megrendezendő

Falikép festése
c. rajzszakköri foglalkozásunkra

Meghívott művésztanárunk: Palkó Tibor Munkácsy-díjas festőművész

Iskolánk 2019-ben ünnepeli fennállásának 100 éves évfordulóját. Ennek emlékére szeretnénk megvalósítani névadónkról, Szent Istvánról elnevezett projektünket. A cél tehetséges tanulóink számára lehetőség teremtése maradandó érték alkotására iskolai környezetünkben. E projekt keretében egy emlékfal kialakítására kerül sor: az iskola első emeletén az üvegfal feletti felület olaj táblaképekkel történő díszítésére, és az ezzel kapcsolatos tanulói munkákból egy állandó kiállítási anyag létrehozására.

Időpont: 2019.04.11. csütörtök. 14:00-17:00
Helyszín: Eszterházi Károly Egyetem Jászberényi Campus rajzterme
Részvevők: A tehetséges tanulók (20 fő)
Projektíró és felelős: Pomázi Imréné, Kugler Erika
Foglalkozást vezető: Palkó Tibor festőművész
Segítő tanárok:
· Palkó-Deli Andrea
. Kugler Erika

Program:
13:30: Gyülekező az Iskolagalériában.
14:00: Pomázi Imréné igazgató köszöntője a főiskola rajztermében.
14:15-17:00: Falikép festése.

A programokról fotódokumentáció készül.

Kugler Erika tanítványai az alábbi kiváló eredményeket érték el a Szenti Ernő megyei rajzversenyen.
I. kategória: a vizuális kultúra tárgyat alap óraszámban tanuló diákok
Dorozsmai Petra 10. A  - monokróm portré - 1. helyezés 
Horváth Hanna 10. A  - monokróm portré - 3. helyezés
II. kategória: a vizuális kultúra tárgyat emelt óraszámban tanuló, illetve művészeti képzésben résztvevő diákok
Urbán Orsolya 11. A  - monokróm portré  1. helyezés 
Gratulálunk a szép eredményekhez.

keretében megrendezett

Családi Művészeti Délután

Iskolánk 2019-ben ünnepeli fennállásának 100 éves évfordulóját. Ennek emlékére a Szent István Sport Általános Iskola és Gimnázium Talentum Alapítványa díjnyertes pályázat keretében valósítja meg névadónkról, Szent Istvánról elnevezett projektünket. A cél tehetséges tanulóink számára lehetőség teremtése maradandó értékteremtő alkotás létrehozására, iskolai környezetünk általuk történő szépítésére; egy olajtáblaképekkel kialakított emlékfal iskolánk első emeleti üvegfala felett, és az ezzel kapcsolatos tanulói munkákból egy állandó kiállítási anyag létrehozása.

2018. 10. 25-én egy négyórás élményalapú interaktív csoportos foglalkozást, Családi Művészeti Délutánt rendeztünk tanárok, szülők, hozzátartozók bevonásával. A rendezvény helyszínei a Szent István Sport Általános Iskola és Gimnázium Iskolagalériája, informatikaterme, rajzterme. A rendezvényen 35 fő vett részt, iskolánk legkiválóbb vizuális tehetségei 6-11. osztályig, valamint szüleik, testvéreik. A program Pomázi Imréné igazgató köszöntőjével kezdődött az Iskolagalériában. A csapatok kialakítása után interaktív művészettörténeti vetélkedőt rendeztünk a magyar művészetekről az informatikateremben. A tesztfeladatsort írta: Kugler Erika, az interaktív online tesztet készítette Palkó-Deli Andrea. Fekete Viktória tanárnő vezetésével egy választott magyar történelmi festményről, szoborkompozícióról élőképet kellett készíteni csapatonként, majd néhány perces humoros dramatikus játékot rögtönözni modern értelmezési tartománnyal ötvözve. Az utolsó feladat egy közös családi alkotás elkészítése volt: választott festményhez képátirat, parafrázis, festő vagy grafikus technikával. A verseny eredményhirdetése után mindenki részesült a fődíjból, az oroszkrém tortából.

Projektíró és felelős: Pomázi Imréné, Kugler Erika.

A rendezést segítő kollégák: Stelkovicsné Kreuter Anikó, Goda Krisztina, Miklósné Kis Ildikó, Fekete Viktória, Palkó-Deli Andrea.

Szent István Családi Nap megnyitó - Művészettörténeti verseny:

Drámajáték:

Parafrázis festése:

2018. nov. 07-én kiállítás nyílt a Szent István Sport Általános Iskola és Gimnázium Iskolagalériájában. Kiállításunk anyaga részben a Magyar Tudományos Akadémia Szakmódszertani pályázat 2016-2020; Moholy-Nagy Vizuális Modulok—A 21. Századi Képi Nyelv Tanítása 2. Vizuális média moduljához kapcsolódik. A kutatásokat az MTA Tantárgypedagógiai Kutatási Programja támogatja. A tanulói munkák másrészt a Képességdiagnosztika és tehetséggondozás vizuális képességfejlesztéssel Mesterprogram, és a Vizuális tehetséggondozó szakkör tanulóinak produktumai. Az alkotások válogatások a 2017/18. tanév 6.A, 6.B, és a 7.C osztályos tanulók, valamint a 7-12. osztályos Vizuális tehetséggondozó szakkör és fakultációs diákok munkáiból. A megnyitó előtt Gaul-Ács Ágnes, az ELTE doktorandusza és a pályázat koordinátora interjút készített a kísérleti modul kiemelten tehetséges 7. B osztályos tanulóival: Gál Emíliával, Sinka Hannával, Baráth Nórával és Pataki Zitával. A kiállításon köszöntőt mondott Pomázi Imréné intézményvezető. A kiállítást megnyitotta Dr. Tóth Tibor, az Eszterházy Károly Egyetem főiskolai docense, a média koncepció írója, és Kugler Erika mestertanár, a pedagógiai programok tanítási és tanulási programjainak írója és megvalósítója. A megnyitó után az érdeklődők megnézhették a diákokkal az egész tanév és a tanórák során készített animációkat, valamint a gyermekek alkotói gondolkodásáról készített filmeket. A kiállítás megtekinthető: február 6.-ig.

Tanító folyóirat Kugler Erika cikke média modul 1. rész október

Tanító folyóirat Kugler Erika cikke média modul 2. rész november

Kiállító diákok

6. B
Bakai Örs
Baráth Benjámin
Baráth Nóra 
Bathó Zoltán
Csiki Aliz
Finta Fanni
Gál Emília
Gazsi Máté
Gulyás Gellért
Kovács Ádám Gábor
Lukácsi Lola
Madrász Fruzsina Anna
Molnár Gábor
Német Hanna
Orosz Fruzsina
Papp Luca Éva
Pataki Zita
Sinka Hanna
Szécsi Anna
Szőcs Mónika
Szűcs Márton
Taczman Hunor 

6. A
Acsai Máté István
Belányi Anna
Dobrovics Adorján
Dósa Eszter
Gergi Lilla
Hirossek Barnabás
Kassa Zsolt
Kun Barbara
Magyar Bence
Mihalovics Tifani
Molnár Gellért Ferenc
Meggyes Kornél
Nagy Annamária
Ördög Ákos
Pádár Viktória
Petrányi Zsolt
Rózsavölgyi Renáta
Schaibli Tibor
Sipos Dorina
Tábori Zsófia
Tereba-Kovács Gitta
Thuróczy Valéria
Tóth Attila

Vizuális tehetséggondozó szakkör és fakultáció
Urbán Orsolya 10. A
Ézsiás Judit 10. A
Horváth Hanna 9. A
Dorozsmai Petra 9. A
Nagy Anna Kerubina 9. A
Farsang Hanna 7. C
Husznay Szidónia 7. C
Juhász-Aba Tímea 7. C
Kiss Enikő 7. C 
Pataki Nóra 7. C
Székelyi Borbála Fruzsina 7. C
Zahenszki Zsófia 7. C
Petrányi Dóra 7. B
Gál Emília 6. B
Szécsi Anna 6. B
Pataki Zita 6. B
Papp Luca Éva 6. B

A Szent István projekt kapcsán művészeti délutánra hívjuk a kedves szülőket és érdeklődőket.

2018.01.25-én a POK Bázisiskolai programok keretében Rajzszakköri bemutató foglalkozást és konzultációt tartottunk iskolánkban. A bemutatóóra után a meghívott rajztanárok, Vizuális kultúrát tanítók betekintést kaphattak a Képességdiagnosztika és tehetséggondozás vizuális képességfejlesztéssel mesterprogramba, és az MTA-ELTE szakmódszertani pályázat kísérleti programjába. A program beszélgetéssel zárult, amelyen a résztvevők hozzászólhattak, megoszthatták a témával kapcsolatban felmerülő gondolataikat. Az Iskolagalériában megtekinthették a rajzszakkörös és a kísérleti programban résztvevő diákjaink alkotásait.

SÍKBÓL TÉRBE
FESTMÉNY-SZOBOR-ANIMÁCIÓ
Jean Francois Millet Angelus, Esti harangszó (1859) és Salvador Dali Angelus (1933-35) című festményéhez

Tematikus terv, óravázlat
1. Előkészítés: agyagmegmunkálási gyakorlatok, emberalak formázása - absztrakció benyomás, hangulat alapján.
2. Téri makettek készítése Salvador Dali festményéről.
3. Bemutató óra
Tevékenység: Műelemzés; Dali festményéről és a róla készült 3D-s film alapján a kép szobrainak elkészítése. A szobrok elhelyezése, komponálása makettben.  A szoborról, mint álló és mozgó objektumról fázisfotók készítése. Animációs óra előkészítése. A vendégeknek animáció és filmszerkesztés bemutatása. Az óra értékelése.
Munkaforma: páros
Fejlesztési feladatok:
Térszemlélet fejlesztése; műelemző képesség, kreativitás, anyagalakítás-eszközhasználat; digitális kompetenciák.
Munkaforma: egyéni-páros munka
Rajzszakköri csoport: 15 tanuló

Az óra után elkészült animációs film:
ANGELUS - animáció, bemutató rajzszakkör, Kugler E
https://www.youtube.com/watch?v=MwUHNOfwXMI


Felhasznált források:     
https://www.youtube.com/watch?v=F1eLeIocAcU
https://hu.wikipedia.org/wiki/Jean-Fran%C3%A7ois_Millet
• Salvador Dalí: Millet Angelusának tragikus mítosza
https://designped.com/

2016/17. tanév

A Mesterprogram a 6.c osztályban folytatódott. Az előző tanév során a mérést és értékelést papír alapú tesztekkel végeztük. Az idei tanévben sikerült megvalósítani az online típusú vizuális képességmérést, amely összefüggött egy másik kezdeményezéssel, mely a „mesterprogram 5. évfolyamon történő újraindításaként” is felfogható. Szakmai partnerem Kárpáti Andrea professzor Szakmódszertani pályázatot adott be a Magyar Tudományos Akadémiához, mely díjat is nyert. Címe: MTA-ELTE Vizuális Kultúra Szakmódszertani pályázat 2016-2020, Moholy-Nagy Vizuális Modulok: a 21. századi képi nyelv tanítása. A szakmódszertani pályázat 2. modulja, a Vizuális Média Kommunikáció, melyhez a koncepciót Dr. Tóth Tibor (Eszterházi Károly Egyetem) és Havasi Tamás, Orosz Csaba DLA,(Nyíregyházi Egyetem) egyetemi oktatók írtak. A média modul gyakorlati megvalósításához Kugler Erika írt Tanítási tanulási programot, és végezte a program gyakorlati tanítását is az 5.A és az 5.B osztályokban. Ez azt jelentette, hogy iskolánk a 2016/17-es tanévtől kísérleti terepe az MTA –ELTE kutatócsoport munkájának.

Kiállítás és filmbemutató 2017. október 6.

A 2017/18-as tanévet a mesterprogramos 7.C osztály és az MTA Szakmódszertani pályázatos 6.A és 6.B osztály előző évi munkáiból rendezett kiállításával nyitottuk meg, amelyen Kárpáti Andrea professzor, Pomázi Imréné igazgató és Kugler Erika beszéltek a két képességfejlesztő, tehetséggondozó program munkájáról.

Elkészült munkák elérhetősége:
2016/17. évi kiállítás és film a tavalyi munkákból - 5.a, 5.b, 6.c
https://www.youtube.com/watch?v=abwQTBTooHM

Animációs filmek - 6.a és 6.b
https://www.youtube.com/watch?v=1ZGkJAXwAMM&feature=youtu.be

Kugler Erika, a Szent István Sport Általános Iskola és Gimnázium 6. c osztálya:
A „Kedvenc mesehősöm” című projekt kiállítása Bécsben és Budapesten
Az InSEA nemzetközi művészeti nevelés konferencia

2016. szeptember 21—24-ig az InSEA nemzetközi művészeti nevelés konferencián képviseltem iskolánkat, amely az idei évben a bécsi Iparművészeti Egyetemen (Universität für angewandte Kunst) került megrendezésre. A Magyar Rajztanárok Országos Szövetsége az InSEA konferencia kapcsán Bécsben élő magyar pedagógusokkal együttműködve pályázatot hirdetett magyarországi vizuális kultúrát tanító pedagógusok és egyetemi oktatók számára. A legjobb pályamunkák, amelyek a hazai vizuális/művészeti nevelést mutatták be, az Ausztriai Magyar Pedagógusok Egyesülete (AMAPED) Bécsi Magyar Iskolájában kerültek kiálltásra. A pályázat témája megegyezett az InSEA konferencia koncepciójával Art and Design Education in Times of Change (Művészet és design oktatás az átalakulások korszakában). A művészeti nevelésben is elkerülhetetlen, hogy reflektáljon a jelenleg olyan történelmileg váratlanul összefonódó jelenségek sorozatára, mint a globális gazdasági válság, tömeges migráció, az új technológiák folytonos fejlődése és behatolása mindennapi életünkbe. A kiállítás annak bemutatását szolgálta, hogy a művészet és design oktatói tevékenysége a jelenlegi változásokra milyen gyakorlati alkotó tevékenységekkel képes reagálni. Kulcsszavak: progresszív, kortárs, kulturális sokszínűség, migráció, érzékenyítés, slow design, recycling, elemzés, társadalmi felelősségvállalás, tudatos környezetalakítás. A pályázatra sok igényes projekt érkezett be. A MROE zsűrije tizenkét projekt kiállítását javasolta, ebből az első négy helyezett pedagógus InSEA konferencián történő részvételét 50%-ban támogatta. A 6. c osztályos tanulókkal a tavalyi tanévben készített Kedvenc mesehősöm című projektünk az első négy támogatott között szerepelt. Ezúton szeretnék köszönetet mondani a Magyar Rajztanárok Országos Egyesületének, a Talentum Alapítványnak, Pomázi Imréné igazgatónak és Jászberény Városi Önkormányzat Képviselő-testületének, hogy a bécsi konferencián és kiállításon való részvételemet, iskolai munkánk bemutatását támogatták. A bécsi élményekről a budapesti Vizuális Mesterpedagógus Műhely (VIMM 8) 2016. okt. 14-i találkozóján számoltunk be szakmai munkatársainknak. A bécsi kiállítás anyagából újabb kiállítást rendeztünk és előadásokat tartottunk a budapesti Deák 17 Gyermek és Ifjúsági Galériában. A bécsi InSEA konferencián előadó magyar kutatók ez alkalommal magyarul is bemutatták kutatásaik prezentációit.
Kiállítási anyagunk az InSEA -koncepció média témaköréhez kapcsolódott, melyet a Képességdiagnosztika és tehetséggondozás vizuális képességfejlesztéssel mesterprogramos 5. c  (idei 6.c) osztály  tanulóival készítettünk. A projekt feladatai összetett képességrendszer fejlesztését célozták, új színfoltja lett tevékenységünknek a filmkészítés, amely a hagyományos „rajzórai” munkát médiahasználattal köti össze. A téma, segítségével közelebbről megismerhettem a gyermekek saját kultúráját (szubkultúráját). A média a populáris kultúra közvetítője nagyon heterogén értékrendet közvetít. A projekt segítségével a gyermekek nemcsak befogadói, de kritikusai és főleg alkotói vagy újraalkotói is lehettek a „médiameséknek”, megtapasztalhatták, milyen összetett tevékenységekből épül fel egy film elkészítése, mely társművészetekhez kapcsolódik. Az év folyamán nagy hangsúlyt fektettünk a térszemlélet fejlesztő feladatokra. A mesehősök otthonának makett formában történő elkészítése és filmes bemutatása után képes forgatókönyveket készítettünk, amelyben a gyermekek megtervezték egy-egy kisfilm történetét, forgatását. A téri meseházmakettekben a saját készítésű bábokkal improvizatív jeleneteket vettünk filmre. Sok szellemes kis filmprodukció született. A program élményeiről és a következő tanév terveiről év végén 20 perces filmes interjút készítettem a tanulókkal. Az elkészült produktumokból tanévzáró kiállítást, filmbemutatót rendeztünk a szülők, és az iskolaközösség számára. A bécsi és a budapesti kiállításon e projekt részleteit tekinthették meg az érdeklődők.

Szent István Sport Általános Iskola és Gimnázium

A 2015/16. tanévben, iskolánk 5. c osztályában bevezettük a Képességdiagnosztika és tehetséggondozás vizuális képességfejlesztéssel Mesterprogramot. A program írója és vezetője: Kugler Erika mestertanár. A kutatómunka az iskolánkban folyó vizuális kultúra tantárgy tanítását, a tárgyat tanító kollégák objektívebb munkáját segíti. Az új vizuális kultúra tanterv bevezetésével modern tartalmak kerültek előtérbe, mint pl. 1-12. osztályig a média részterületei és a digitális kompetenciák fejlesztése. A heti 1 órás rövid időkeret miatt új módszerek szükségesek a tárgy hatékonyabb tanításához. A mesterprogram 5 éves felmenő rendszerű oktatása a vizuális kultúra óraszámát a technikával és a délutáni rajzszakkörrel, valamint kollégákkal együttműködve, integrációban bővíti. A tantárgy hatékonyságát növeli, hogy a kiemelt vizuális képességek és kompetenciák fejlesztését, méréssel történő ellenőrzését állítja középpontba 4-9. osztályig, és vizsgálja a fejlesztőmunka más tantárgyakra gyakorolt hatását is. Fejlesztendő és mérendő kiemelt képességek, kompetenciák: a vizuális kommunikációs képességek, a térszemlélet, a műelemző képesség, a színérzék; a problémamegoldó képesség és a kreativitás. A képességek mérésére vizuális alkotás- és befogadás-, térszemlélet-… teszteket alkalmazunk, melyeket a szakmai partner: Dr. Kárpáti Andrea professzor, az ELTE TTK Természettudományi Kommunikáció és UNESCO Multimédiapedagógiai Központ tanszékvezetője bocsát rendelkezésünkre.

Egy éves eredményes munka áll mögöttünk. Az egyetemmel történő együttműködés nagyon hatékonyan segítette oktató, fejlesztő munkánkat, és mindezek objektív mérését, értékelési rendszerünk differenciáltabb kidolgozását. A program az 5. c osztályosok és rajzszakkörös tanulók tanévzáró kiállításával és filmvetítéssel zárult. Új színfoltja munkánknak a filmkészítés, amely a hagyományos „rajzórai” munkát médiahasználattal köti össze. Év közben és év végén a jeggyel történő értékelés mellett szöveges értékeléssel is tájékoztatjuk a szülőket a tanulók vizuális alkotó és befogadó képességeinek, személyiségének… fejlődéséről, fejlettségi szintjéről. A tanulók alkotásai, a szülők és a gyermekek visszajelzései, a kiértékelt képességmérő tesztek eredményei is megerősítették, hogy a mesterprogram hatékonyabbá tette a tantárgy tanítását. A további oktató és nevelőmunka tervezésének fontos részei ezek a visszajelzések. A 2016/17-es tanév szeptemberétől az eddigi tapasztalatokkal gazdagodva újra indítjuk a mesterprogramot 5. évfolyamon, nem sport tagozatos osztályban. 6. évfolyamon is folytatódik a program, kiegészülve egy vizuális tehetséggondozó rajzszakkörrel. A további munka színesebb működtetésére pályázatot adtunk be, mely elbírálás alatt van. Szakmai partnerünk Dr. Kárpáti Andrea a Magyar Tudományos Akadémia szakmódszertani pályázatának nyerteseként MTA-ELTE Szakmódszertani Kutatócsoportot alapíthat, melynek tagja leszek én is, hiszen iskolánk az ország 8 iskolája közül az egyik, amely kipróbálási terepe a kutatásnak 5-8. osztályig négy tanéven át.  A professzor tervei között szerepel egy, a törzsanyagot kiegészítő moduláris rajztanterv kidolgozása. Elképzelése szerint a modulok választhatók lennének, alkalmazkodva az adott település (vizuális) kultúrájához és az iskola lehetőségeihez, a tanulók vágyaihoz és a tanár habitusához.

Online megjelenés:
http://tutihir.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=27657:a-kedvenc-mesehsoem-cim-projekt-kiallitasa-becsben-es-budapesten&catid=71:itthon&Itemid=100
Fényképalbum
 

 

Talentum alapítvány

KRÉTA e-napló

KRÉTA elektronikus ügyintézési rendszer

Integrált Könyvtári Rendszer

Heti étlap

Iskolánk részt vesz az európai közösség pénzügyi támogatásával finanszírozott európai iskolagyümölcs-programban

Jelentkezési lapok

Széchenyi terv