2021/22. tanévben az akkori 4.a osztályos tanulókkal elkezdtem az EKOP 1. évadjának programját, melynek keretében megismerkedtünk az Erősségkerttel, annak virágjaival, az erősségekkel, majd heti rendszerességgel feldolgoztunk néhányat. Ezen kívül az erősségközpontú kifejezések használatával, a tanév során felmerülő pozitív vagy esetleg negatív történéseknél igyekeztem felhívni a figyelmüket és érzékenyíteni őket az erősségek megfelelő használatára, azok hasznosságára. Ezekkel a módszerekkel könnyebben tudjuk formálni a viselkedésüket, és ösztönözni őket a pozitív fejlődésre. Segítünk nekik megérteni az erősségeiket, illetve hogy felismerjék, hogyan alkalmazhatják ezeket életük különféle területein.
A 2022/23. tanévben az Erősségközpontú Oktatási Program 2. évadjának témáival folytattam a munkát heti 1 szakkörön az 5.a osztály tanulóival.
Mindemellett ebben a tanévben az 1.b osztályban napközis foglalkozás keretében heti egy alkalommal a kicsikkel is elkezdtem az EKOP-os foglalkozásokat. Megismerkedtünk a Kíváncsiság, Kedvesség, Hála és Humor erősségekkel. Kreatív foglalkozásokkal, drámapedagógiai elemekkel, énekekkel, mondókákkal színesítettem az együtt töltött időt.
Ezek a karaktererősségek eltemetett kincsekként is aposztrofálhatók, melyek arra várnak, hogy felfedezzék őket. A 24 erősség mindenkiben benne van, kivétel nélkül, személyiségünk részei. A különbség pusztán az, hogy vannak olyanok, amelyeket jobban használunk és vannak, amelyeket kevésbé.
Az erősségközpontú megközelítés legfőbb ereje abban rejlik, hogy tudatosul a gyerekekben az, hogy vannak erősségeik, ezek energizálják őket és belső erőforrásokat biztosítanak számukra, növelik a boldogságszintjüket, valamint hozzájárulnak ahhoz, hogy a nehézségekkel könnyebben megbirkózzanak, és bizonyítottan csökkenti a későbbiekben a depresszió kialakulásának lehetőségét.
Ezért az erősségközpontú gondolkodásmód koncepciója az erősségek fejlesztésére való törekvés.
Létezik egy kulcsszó ebben a programban, amely nem más, mint a VIRÁGZÁS.
Ez nem más, mint a teljes jóllét, a boldogság. A program ennek eléréséhez nyújt elméleti és gyakorlati tudást különböző életkoroknak megfelelően.
A második évad témája a PERMA-V modell megismerése. Martin Seligman, a pozitív pszichológia egyik kiemelkedő alakja, megalkotta a „well-being” elméletet, mely szerint a boldogságnak 5 összetevője van.
Ez nem más, mint a POZITÍV ÉRZELEM, az ELMÉLYÜLÉS EGY TEVÉKENYSÉGBEN, a POZITÍV KAPCSOLATOK, az ÉRTELEM, a SIKERÉLMÉNY, illetve a nemrég hozzákapcsolt VITALITÁS. Ezek angol megfelelőinek kezdőbetűi adják a PERMA-V modellt.
A tanév során 4 projektet sikerült feldolgoznunk a csoporttal.
A Pozitív kapcsolatok témában készítettünk ún. szociális atomot, ennek segítségével próbáltunk kicsit magunkba nézni, ki az, aki közel áll hozzánk, ki az, aki nem, ezen hogyan tudnánk változtatni. Egyáltalán szeretnénk-e? Készítettünk gondolattérképeket. „Legyünk még jobb osztályközösség” feliratú táblát készítve célul tűzték ki ennek elérését.
Az Értelem projektnél a közelebbi és távolabbi célok megnevezéséről és az azok eléréséhez szükséges lépésekről beszélgettünk. Ehhez készítettünk 2 tablót. Az egyik az osztály, mint közösség céljáról a másik pedig általánosságban a célokról szólt.
A Vitalitás projektnél ún. vitalitás szigeteket készítettünk, az energiagazdálkodás (a testünk energiájával való gazdálkodás), az alvás, a táplálkozás és a fizikai aktivitás volt a téma. Ehhez kapcsolódóan a kialakított csoportok a tornateremben vonták be a társaikat egy kis mozgásba, volt NIA tánc tanítás, táplálkozással kapcsolatos totó kitöltés és lett volna jóga bemutató, ami sajnos betegségek miatt elmaradt.
Végezetül a Sikerélmény projekt következett. Elkészítettük az idővonalunkat, mit sikerült megvalósítanunk a tanév során, kiben milyen érzések vannak, milyen erősségeink fejlődtek, mi az, amit máshogy csinálnánk.
Természetesen van folytatás, a 2023/24. tanévben folytatjuk a munkát a 6. osztályban illetve a 2.b osztályban is. A 2. évad PERMA-V modelljének két megmaradt elemét, a Pozitív érzelmek és az Elmélyülés projekteket dolgozzuk fel, kiegészítve a Boldogságórák ehhez szorosan kapcsolódó elemeivel, témáival. A 2. osztályos tanulókkal pedig tovább ismerkedünk az erősségekkel, növesztjük az erősségkertünkben pompázó virágjainkat.
Bathóné Szaniszló Rita
EKOP tájékoztató pedagógusoknak és szülőknek